Att välja TA-system
Det är ett rejält steg för sin rörelse att välja TA-system. Det krävs mycket funderingar kring företagets behov och därpå välja rätt system. Naturligtvis finns det ett stort antal faktorer att tänka på inför valet av TA-system. Vill Du läsa mer: magentofrakt.se
Det är inte endast de tekniska funktionerna som bör vara bestämmande när ett TA-system ska inhandlas. Vem vill ha ett system som jämt krånglar? På samma sätt som man vill att motorn i bilen ska vara tillförlitlig och bidra till otaliga felfria mil, vill man också att sitt TA-system ska vara pålitligt. Det är ju enormt angeläget att systemet ständigt är tillgängligt samt att det inte hela tiden drabbas av driftfel. Om systemet är ur funktion fungerar ju inte det viktigaste, d.v.s. att boka transporter.
Det kan bli väldigt dyrt och arbetsamt om verksamhetens transporter blir stående. Det påverkar nämligen i många led. Den som vill vara ordentligt säker på att få ett stabilt och säkert TA-system bör välja ett av de etablerade systemen. Det är en försäkran i sig därför att de är bra utarbetade och har troligtvis gått igenom omfattande uppdateringar under tiden systemet existerat på marknaden.
Det som är definitiv avgörande, eller åtminstone ett mycket rekommenderat råd, är att välja ett TA-system med så hög ”upptid” som möjligt. Trots att det tycks vara omöjligt med en upptid på 100 % så bör man sträva efter att komma så tätt som möjligt. Den procentuella siffran uppger i vilken omfattning TA-systemets servrar är igång. Att tänka på upptiden är extra angeläget ifall organisationen är omfattande och TA-systemet används av flera olika administratörer.
Tänk på att ta fram en beräkning för framtiden innan du väljer TA-system. Volymerna inom verksamheten kan ju mycket väl komma att ändras i framtiden och det måste naturligtvis också TA-systemet vara beredd på. Därför bör företaget kalkylera med vilka behov som måste mötas i nuläget, men likaså i framtiden.
För att ta fram en lämplig behovsanalys måste en del grundläggande frågor redas ut och analyseras över tid. Hur många transporter kommer registreras? Hur många användare ska vara anslutna till systemet? Ännu fler relevanta frågor är om de vanligaste transportörerna är kopplade till systemet och om det är möjligt att addera transportörer som inte redan finns i systemet.
Den som ändå är tvekande i sin beräkning gör rätt i att välja ett grundpaket. Det är viktigt att det är ett paket som enkelt och smidigt kan uppgraderas. Det är nämligen både tidskrävande och en obehövlig metod att byta ut TA-system helt och hållet.
Men den som verkligen vet vad verksamheten kräver av ett TA-system, och önskar mer avancerad funktionalitet, ges självfallet möjlighet att göra mer än enbart reservera transporter. Det ultimata är att ringa och samtala med leverantörer samt kolla upp vilka möjligheter som finns. Det kan exempelvis handla om olika prisfunktioner, ytterligare aviseringsmöjligheter samt integrationer till e-handelssystem eller affärssystem och mycket mer.
I övrigt är det mycket positivt ifall det ingår support för TA-systemet. En bra support bör vara snabb och tillförlitlig samt ingå i den totala kostnaden för TA-systemet.