Postnords val leder till att småföretag och landsbygd blir de drabbade
I vårt land är postservice sedd som en grundläggande service för alla medborgare, oberoende av deras bostadsort.
Det är därför med tungt hjärta vi observerar att Postnord, som har ensamrätt på spårbara småförsändelser med varubrev, har gjort ett val som skadar småföretag och konsumenter i områden utanför storstäderna.
Postnords blunder med varubrev.
För inte så länge sedan beslutade Postnord att begränsa inlämningen av varubrev till postkontor, och dessa återfinns endast i stadsregioner.
Bilden fungerar som en annons.Klicka på annonsbilden för att beställa.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Detta är ett beslut som inte endast höjer utgifterna för företagen, men också för konsumenterna.
Detta är inte bara en fråga om ökade kostnader.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan hanterar diverse servicebrister, ställs återigen utanför.
Detta är en tung slag för småföretag som förlitar sig på att kunna frakta varor både kostnadseffektivt och spårbart.
Nu måste de bestämma sig för att antingen täcka de ökade kostnaderna själva eller att låta kunderna betala mer.
Varken det ena eller det andra alternativet är hållbart över tid och kan resultera i att svenska företags konkurrenskraft försämras.
Detta är likaså en fråga om jämlikhet.
Som ett statligt ägt bolag bör Postnord handla i enlighet med allmänhetens intressen.
Att göra det svårare för en stor del av befolkningen att få tillgång till grundläggande posttjänster strider mot denna princip.
Alla regioner i Sverige ska ha rätt till lika villkor för både handel och kommunikation.
Det är märkligt att Postnord redan har en infrastruktur av utlämningsställen som skulle vara kapabla att ta hand om varubrev, förutsatt att de fick anvisningar.